1. Charakteristika
Školní poradenské pracoviště, slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy. Pracoviště je zřízeno tak, aby umožňovalo důvěrnost jednání a aby byla zaručena ochrana osobních dat klientů. Naším cílem je zkvalitnit klima školy a poskytovat pomoc při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potížích.
Podpora vzniku školních poradenských pracovišť zaznívá z Metodického listu MŠMT k poskytování poradenských služeb na školách a školských zařízeních č.j. 13 4099/98-24. Školní poradenské pracoviště poskytuje odborné služby ve smyslu Vyhlášky č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb., účinné od 1. 9. 2016.
Kvalifikační standardy jednotlivých poradenských pracovníků školy jsou specifikovány Zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů.
S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
2. Organizační struktura
Vedoucí školního poradenského pracoviště:
Výchovný poradce: Mgr. Jana Stojaspalová
kontakty:
e-mail: jana.stojaspalova@zsdolninemci.cz
tel: 572 648 719, 608 240 798
konzultační hodiny: dle domluvy
Členové školního poradenského pracoviště:
Školní metodik prevence: Mgr. Štěpán Míšek
kontakty:
e-mail: stepan.misek@zsdolninemci.cz
tel: 572 648 719
konzultační hodiny: dle domluvy
Speciální pedagog: Mgr. BcA. Irena Cigánková
kontakty:
e-mail: irena.cigankova@zsdolninemci.cz
tel: 572 648 719
konzultační hodiny: dle domluvy
3. Hlavní cíle
- zkvalitnění poradenských služeb ve škole poskytovaných žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům
- zlepšení sociálního klimatu školy
- práce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy, a vytváření široké základny preventivní činnosti
- vytváření programů prevence sociálně patologických jevů a sledování jejich účinnosti
- zajištění péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
- řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
- poskytování základních služeb kariérového poradenství
- prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
4. Pracovní náplně členů poradenského pracoviště
Pracovní náplň výchovného poradce
- Koordinuje
- pedagogicko-psychologické poradenství ve škole
- spolupráci členů školního poradenského pracoviště a jeho komunikaci s vedením školy
- spolupráci členů školního poradenského pracoviště s ostatními pedagogy
- spolupráci školy s pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry, středisky výchovné péče, kurátorem pro mládež a orgány sociálně právní ochrany dětí
- vytváření individuálních vzdělávacích programů pro integrované žáky
- péči o všechny žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- kariérní poradenství a začlenění oblasti „Výchova k volbě povolání“ do vzdělávacího programu školy
- pomoc učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům při řešení aktuálních problémů
- Samostatně zajišťuje
- kariérní poradenství ve škole
- evidenci zpráv z vyšetření z poradenských pracovišť
- organizaci péče o integrované žáky
- řešení problémů spojených se školní docházkou
- specifické oblasti činnosti
Pracovní náplň školního metodika prevence
1. Koordinuje
- realizaci Minimálního preventivního programu ve škole, poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc všem pedagogickým pracovníkům školy
- vzdělávání všech pedagogických pracovníků v oblasti prevence, spolupráci se zařízeními realizujícími vzdělávání v oblasti prevence
- spolupráci s různými školskými a dalšími krizovými, poradenskými a preventivními zařízeními a s institucemi zajišťujícími sociálně právní ochranu dětí a mládeže, zajišťuje informovanost žáků školy, jejich zákonných zástupců a pracovníků školy o činnosti těchto institucí a organizací
-
- 2. Samostatně zajišťuje
- přípravu MPP, podílí se na jeho realizaci, podle aktuálních potřeb a podmínek program inovuje a vyhodnocuje jeho účinnost
- návrh vhodných odborných a metodických materiálů a pomůcek pro realizaci MPP a navazujících preventivních aktivit školy
- průběžnou práci s žákovskými kolektivy
- odbornou a metodickou pomoc ostatním učitelům při zavádění oblastí preventivní výchovy do výuky
- poskytování odborných informací z oblasti prevence, pravidelně informuje o vhodných aktivitách pořádaných různými odbornými zařízeními
- sledování rizik vzniku a projevy sociálně patologických jevů ve škole a navrhuje možnosti jejich řešení
- konzultační a poradenskou činnost žákům i jejich zákonným zástupcům v oblasti sociálně patologických jevů
- úzkou spolupráci s okresním metodikem preventivních aktivit, popř. s krajským školským koordinátorem prevence; účastní se pravidelných porad organizovaných těmito pracovníky a zajišťuje přenos důležitých informací z jejich obsahu
- zpracování podkladů pro informaci o Minimálním preventivním programu školy pro okresního metodika prevence
- specifické oblasti činnosti
-
- Pracovní náplň školního speciálního pedagoga
- 1. Koordinuje
- speciálně-pedagogické poradenství ve škole
- vytváření individuálních vzdělávacích programů pro integrované žáky s vývojovými poruchami učení na 1. stupni základní školy, účastní se jejich projednávání se zákonnými zástupci
- vytváření kompenzačních nebo motivačních programů pro žáky s poruchami učení na 2. stupni základní školy, spolupracuje s třídními učiteli a vyučujícími českého jazyka
-
- 2. Samostatně zajišťuje
- speciálně-pedagogické diagnostické činnosti
- speciálně-pedagogické vzdělávací činnosti
- individuální reedukaci specifických poruch učení u integrovaných žáků v rámci realizace individuálního vzdělávacího programu, úzce spolupracuje se zákonnými zástupci těchto žáků
- individuální i skupinovou reedukaci specifických poruch učení u ostatních žáků s vývojovými poruchami učení, vede dyslektický kroužek
- návrhy a realizaci opatření, které směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
- poskytování metodické pomoci a odborných informací z oblasti speciální pedagogiky pedagogickým pracovníkům školy, pomáhá při jejich aplikaci
- na žádost vyučujících náslechy v hodinách, na jejich základě navrhuje další postup v péči o žáky se specifickými poruchami učení a chování
- poskytování poradenské a konzultační pomoci rodičům žáků a samotným žákům
- specifické oblasti činnosti
Pracovní náplň školního logopeda
Koordinuje
- psychologické poradenství ve škole
- pomoc učitelům, žákům a rodičům při řešení problémů v oblasti výchovy a vzdělávání
Samostatně zajišťuje
- diagnostika výchovných a výukových problémů žáků a konzultace pro rodiče, učitele i žáky:
- spolupráce při zápisu žáků do 1. tříd:
- preventivní činnosti
- osvětová činnost
Pracovní náplň asistenta pedagoga
1. Koordinuje spolupráci s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
pomoc učitelům, žákům a rodičům při řešení problémů v oblasti výchovy a vzdělávání
individuální i skupinovou podporu žákům při přípravě na výuku, u žáků se zdravotním postižením rovněž pomoc při sebeobsluze
2. Samostatně zajišťuje poskytování základní nepedagogické podpory přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající v pomoci s organizací času, práce s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, podpora při přípravě na školní práci (se souhlasem rodičů)
zprostředkovávání komunikace s rodinou a školou spočívající v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat